Historie Oosterschelde

Deze pagina is afkomstig van de site van de Oosterschelde.
Uitgebreide info te vinden op www.oosterschelde.nl.

de Oosterschelde in 1922 Cardiff
Oosterschelde loopt Cardiff binnen, 20.3.1922
Foto: coll. J. Kramer

De driemasttopzeilschoener 'Oosterschelde' is de laatste representant van een grote vloot driemastschoeners die in het begin van de eeuw onder Nederlandse vlag voer. Dit grootste gerestaureerde zeilschip van Nederland is een monument voor de Nederlandse scheepsbouw en zeilende zeevrachtvaart. In 1917 liep in Zwartsluis bij de scheepswerf H.Appelo & Zn. de driemastschoener 'Oosterschelde' van stapel. Opdrachtgever was de jonge Rotterdamse rederij Hollandsche Algemeene Atlantische Scheepvaart maatschappij H.A.A.S. Met deze tewaterlating begon de geschiedenis van de laatste overgebleven Nederlandse driemastschoener.
Deze geschiedenis is op boeiende wijze weergegeven door maritiem historicus Frits R. Loomeijer in zijn boek 'De driemastschoener OOSTERSCHELDE' uitgegeven door uitgeverij de Alk te Alkmaar. Met name de belevenissen van de Groninger schoenerkapitein W. Kramer en zijn vrouw en kinderen, jaren lang eigenaar van de 'Oosterschelde', zijn zeer lezenswaardig. Een 'must' voor de liefhebber.

de Oosterschelde als Sylvan
Als de Zweedse 'Sylvan' in het Limfjord, 1987
Foto: Bent Mikkelsen

Het schip vervoerde vooral losse vracht, zoals klei, stenen, aardappelen en bananen. In 1921 werd het schip verkocht aan de Groningse kapitein Kramer. Hij voer er onder meer mee naar de Afrikaanse kust en naar de Middellandse Zee. In 1939 kwam het schip onder Deense vlag te varen vanuit Aeroskobing, met de naam 'Fuglen'; het was toen een van de modernste vrachtschepen in Denemarken. In 1954 is het schip verkocht aan Sam Petterson, een Zweed uit Skarhamn. Later is Denis Inberg, een plaatsgenoot van hem, eigenaar geworden. In Zweden is het schip verder gemoderniseerd; uiteindelijk werd het een motorschip. Er werd vooral gevaren in de Oostzee, onder de naam 'Sylvan'.

de Oosterschelde bij Spitsbergen
De Oosterschelde bij Spitsbergen
Foto: Didier Givois

Het schip is van 1988-1992 onder supervisie van drie maritieme musea gerestaureerd. De kosten zijn betaald door het Rotterdamse bedrijfsleven, lokale en landelijke overheden en vele particuliere ondersteuners; de speciaal opgezette Stichting Het Rotterdamsche Zeilschip heeft de fondsenwerving verzorgd. Op 21 augustus 1992 stelde Prinses Margriet het schip weer in bedrijf. Sinds 1992 vaart het schip wereldwijd en is het een ambassadeur voor Rotterdam en Nederland. Het schip wordt door BV Reederij 'Oosterschelde' geexploiteerd door het maken van zeereizen met betalende passagiers en door het verhuren van het schip tijdens speciale evenementen zoals Sail's. In 1994 werd o.m. het Noordpoolgebied (Spitsbergen) bezocht. Van oktober 1996 tot april 1998 is een wereldreis gemaakt, met bezoeken aan o.m. Indonesië, Hongkong, Japan, Nieuw-Zeeland, Kaap Hoorn en Antarctica.





[top][terug] [home]